Az építészetnek figyelnie kell a közízlésre – Justin Shubow a Mandinernek
2021. november 04. 19:01
A modernista építészet többnyire ronda és népszerűtlen, a hagyományos stílusban épült épületek azonban kiállták az idő próbáját és tükrözik a közízlést – mondja Justin Shubow amerikai építészkritikus lapunknak. Ő állt azon rendelet mögött, amivel Donald Trump megszabta, hogy a szövetségi épületeket klasszikus stílusokban kell felépíteni. Joe Biden ugyanakkor gyorsan hatályon kívül helyezte a rendeletet és kirúgta Shubow-t.
2021. november 04. 19:01
p
37
4
53
Mentés
Miket tart a kortárs építészet fő jellemzőinek?
Még mindig a modernista felfogás keretein belül építkezünk, ami szembefordult az építészet történelmi stílusaival. Habár persze vannak ellenpéldák is. És a posztmodern építészet is használ ornamentikát, díszítést, utal a történelmi stílusokra, de persze mindez idézőjelben értendő, iróniaként. Szóval
még mindig egy olyan felfogás a meghatározó, amiben nem számít a szépség.
A modernista építészek azt állítják, ugyanazok a szépségre vonatkozó elképzeléseik, mint bárki másnak, de valójában más útmutatások szerint dolgoznak. Többnyire valami „hatásosat” akarnak alkotni, vagy egyenesen azt állítják, hogy egy épületnek felkavarónak és veszélyesnek kell lennie, mert ez az élet természete, és az épületnek azt kell tükröznie.
Tudatosan szakítanak a közízléssel?
Nem értenek egyet a közízléssel, és vitáik vannak arról, hogy mit várunk egy épülettől. Például, mint említettem, némelyikük szerint az élet kaotikus, és az épületeinknek ezt kellene tükröznie. Valóban lehet, hogy egyesek élete kaotikus, de az épületeinknek szerintem nem ezt kell tükröznie, hanem egy jobb világot. Az élet lehet kemény, de az épületeinknek biztonságot és szépséget kell sugároznia. Nagyon könnyű csinálni valamit, ami ronda. Sokkal több tehetségre és erőfeszítésre van szükség létrehozni valami szépet. Egyébként
a hétköznapi emberek közt szerintem nincs nagy vita arról, hogy mi a szép.
Csak néhány vezető építész az, aki eltér ettől, és művészként tekint magára úgy, ahogy mondjuk egy festő szokott, akinek van egy saját, személyes víziója. Csak ezek az építészek azt felejtik el, hogy az építészet sokkal közösségibb funkciót lát el, mint a festészet, és az épületek „ránk vannak erőltetve” úgy, ahogy egy festmény nincsen. Az építészet teremti meg azt a világot, amiben élünk, így ennek a művészeti ágnak nagyon is figyelnie kell arra, hogy mi a közízlés, hogy az emberek mit várnak egy épülettől.
Boston brutalista stílusú városházája (Wikipédia)
Miért gondolja, hogy a klasszikus stílus időtlen és ma is fontosnak kell lennie?
Mert kiállta az idő próbáját, és jól reflektál emberi természetünk egyes aspektusaira. Senki nem vitatja, hogy a római Pantheon egy gyönyörű épület, és turisták tömegei látogatják a világ minden szegletéből.
Az Orbán-kormány folyamatosan újítja fel és építi újjá a magyar főváros klasszikus épületeit. Ugyanakkor rendszerint az a vád éri, hogy régi korok stílusában épít újjá ahelyett, hogy a kortárs felfogást tükrözné építészete. Ez a vita legalább harminc éve tart Magyarországon.
A reneszánsz is régebbi korok építészetét újította meg, és nagyon sikeres volt ebben. Úgyszintén népszerűek voltak a historizáló revival-stílusok a 19. században: a neogót, neoromán, neoreneszánsz, a neobarokk. A magyar Parlament épülete is negótikus. Amikor az emberek Budapestre gondolnak, akkor a Parlamentet látják a szemük előtt. A modernisták szerint a Parlamentnek fel sem szabadott volna épülnie.
A történelem folyamán mindig voltak revival-stílusok,
ez hozzátartozik a hagyomány bölcsességéhez, és ezek a stílusok mindig népszerűek voltak. Ezzel szemben nagyon sok modernista épület ronda és népszerűtlen. Az épületekhez kapcsolódó társadalmi és kulturális asszociációk megfontolások változhatnak idővel, de a stabil értékük és megítélésük nem változik. Például: a kommunista épületek rondák.
Az FBI központi épülete Washingtonban (Wikipédia)
De a neostílusok nem régi korok felelevenítései? Nem kell saját, „autentikus” építészeti stílus saját korunknak is?
Miért ne lehetne olyan neostílus, ami autentikus ma? Téves felfogás az, ami szerint csak egy stílus passzol egy korhoz. Melyik építész meri azt mondani, hogy ismeri kora társadalmait, kora emberét, és tudja, hogy milyen stílus fejezi ki korunk lelkületét?
Mintha zsákutcába értünk volna a saját ötletek tekintetében,
és ideje volna újra felfedezni azokat a megoldásokat, amelyek évszázadokon át működtek.
Mi a története a Legyenek újra szépek a szövetségi épületek! című elnöki rendeletnek (Make Federal Buildings Beautiful Again), ami mögött ön állt, mellyel Donald Trump elrendelte, hogy a klasszikus építészet legyen a szövetségi fenntartású épületek stílusa?
Az alapító atyák korától kezdve a klasszicista stílus volt az Egyesült Államok szövetségi épületeinek stílusa. Ennek a második világháború után szakadt vége, amikor betört a modernizmus, azon belül is például a brutalizmus. Az FBI központi, washingtoni irodaépületét például én „a félelem minisztériumának” hívom, de ott van például a hírhedt bostoni városháza is. A közvélemény sem szereti ezeket az épületeket, hiába tartja az építészszakma a bostoni városházát az egyik legnagyszerűbb amerikai épületnek. Trump elnöki rendelete ennek akart véget vetni, amikor leszögezte, hogy a szövetségi épületeknél előnyben kell részesíteni a klasszicizmust és más történelmi és regionális stílusokat, például a spanyol koloniális vagy a koloniális revival stílusát.
A rendelet nagyon népszerű volt, de az építész elit hisztérikusan reagált.
Megszokták ugyanis, hogy úgymond otthagyhatják kezük nyomát a szövetségi épületeken, és nyilván nagy tekintélynek örvend, aki építhet ilyet. És hát eddig nem volt olyan, hogy az amerikai politikusok figyelmet szenteltek volna az építészetnek! A szervezet, amit vezetek, készített egy felmérést, melynek eredménye szerint az emberek 70 százaléka a hagyományos stílusokat kedveli, függetlenül nemtől, társadalmi csoporttól, anyagi helyzettől, kortól és pártpreferenciától. Azaz ez nem pártpolitikai ügy.
De Joe Biden hatályon kívül helyezte a rendeletet.
A politikusoknak figyelnie kell a közvéleményre is, nem csak az építész elitre. Az építészek fel sem tudják mérni előre, miként fog reagálni egy-egy épületükre a nagyközönség. A rendelet elindított egy trendet, aminek köszönhetően a kormányzat egyre jobban figyelni fog arra, hogy a közízlés mit vár el a kormányzati épületektől.
Justin Shubow előadása az MCC-ben
Justin Shubow építészkritikus a Columbia Egyetemen és a Michigani Egyetemen tanult filozófiát, valamint a Yale-en jogot. A Washingtonban működő nonprofit szervezet, a National Civic Art Society elnöke, amely a klasszikus hagyományokat segíti a közművészetben és az építészetben. Nagy hatással volt rá Roger Scruton brit konzervatív filozófus építészetesztétikai felfogása. A Biden-adminisztráció azonnali hatállyal menesztette az Egyesült Államok Képzőművészeti Bizottságának elnökségéből, melynek ő volt az első zsidó származású elnöke. Ilyen menesztésre a testület 110 éves történetében még nem volt példa. A Mathias Corvinus Collegium (MCC) meghívására szervezett eseményen, a nemzet fővárosának tervezésével kapcsolatos ügyek szószólója október 27-én, a Budapest Lectures programsorozat keretében beszélt arról, hogy miért fontos a klasszikus hagyományok szerepe korunk építészetében.
Értjük mi, hogy ezzel próbálják hitelteleníteni a kormányt, viszont nem biztos, hogy a magyarok számára mérvadó, mit mond egy bukott nagykövet és annak leköszönő kormánya.
Az Iron Lady becenévre hallgató világklasszis úszó a visszavonulása óta először szólalt meg. Az interjúban többek között arról is beszélt, hogy ha a meglévő tudásával visszamehetne tizenöt éves korába, mindent teljesen másként csinálna, és akkor most valószínűleg sokkal sikeresebb pályafutást tudhatna maga mögött.
:„A dehumanizálás az emberek meggyőzése arról, hogy nem számítanak, hogy kevésbé jelentősek, mint a nagyobb egész, hogy nem különálló lelkek, hogy nem egyediek, hogy nem Isten teremtette őket, hogy csupán egy nagyobb erő kezében vannak, amelynek engedelmeskedniük kell” Nyereségelvű, nem vagy fontos üzenet nem felemelő, hanem elnyomó.
Szívemből beszél. Isten kegyelméből egy napon remélhetőleg meg lehet majd szabadulni a modern építészek (=közönséges gonosztevők) förmedvényeitől. Addig is fejezzük ki markánsabban a megvetésünket irányukba, bőven megérdemlik.